Meny
GREKLAND - KRETA / RESOR & HOTELL

Grekland Avra Imperial

Hej! Vi tog en liten “spontan-resa” till Grekland och kom hem i lördags efter att ha varit där en vecka. Jag lämnade datorn hemma och fokuserade på familjen så nu tänkte jag visa lite bilder.

Nu kanske vissa av er inte tycker att man borde åka utomlands än men vi tog såklart corona-test dagen innan avresa (man måste ha ett negativt test för att få komma in i Grekland) och vi tog en taxi direkt från flygplatsen till hotellet och sen var vi på hotellområdet exakt hela veckan. Eller ja, vi gick över gatan från hotellet typ 3 gånger för att handla lite dricka på supermarket men det var det enda. Thomas har dessutom redan fått vaccin och vi båda har antikroppar.

Det här var våran första resa som en familj på fyra och vi var inställda på att det kunde bli kaos, men det gick faktiskt väldigt bra! Tim hade ett eget säte för första gången eftersom han nu är över 2 år och Leon fick sitta i bärsele.

Vi bodde på Avra Imperial Hotel som ligger i Kolymbari på Kreta. Det är ett barnvändligt, femstjärnigt hotell med stort poolområde men som även många rum med egna pooler. Tyvärr var alla dessa rum upptagna så vi fick ta ett rum utan pool men det gjorde oss faktiskt inte så mycket. Det stora poolområdet var perfekt med småbarn. Som ni ser på bilden ovan så var vattnet grunt fram till växterna.

Det känns som att Tim blev ett år äldre den här veckan. Han lärde sig bl.a. “simma” (hundsim) själv med armpuffar och kastade sig i vattnet utan rädsla när veckan var över. Våran stora fina kille ♥

En av fördelarna med att resa med småbarn. Man kliver upp så pass tidigt att man hinner njuta av soluppgången.

Vi började dagarna med att gå ner till buffén och äta frukost. Maten på hotellet var SÅ god och det fanns SÅ mycket att välja bland. Jag är egentligen lite emot all inclusive, förmodligen lite skadad efter att ha jobbat på ett hotell på Mallorca när jag var yngre. Vi som jobbade på hotellet fick äta gratis och åt all inclusive-mat i 6 månader.

Sen gick vi till poolen och badade fram till lunchtid och då sov Tim i vagnen ca 1-2h. Ovan ser ni våran resevagn från Silver Cross som har fått hänga med på många resor. På eftermiddagen badade vi sen lite mer eller så var Tim i miniklubben och på kvällen gick vi ner till samma restaurang och åt middag.

Leon låg i skuggan hela dagarna och var så nöjd. Han är överlag en väldigt nöjd bebis. Vi har faktiskt inte haft en enda “jobbig” natt med honom och han hakar liksom bara på resten av familjen :-) Min lilla gosbebis ♥

En kvällspromenad på hotellområdet. Tim är verkligen pappas pojke.

Leon redo för middag en kväll :-) Greker är verkligen barnkära och dom var så söta och vänliga mot både Tim och Leon.

Hotellet var så rent och fint. Kan verkligen rekommenderas!

Dom ljumma kvällarna är bland det bästa jag vet med länder runt Medelhavet. Älskar att ta en promenad runt poolen när solen gått ner eller bara sitta på balkongen och mysa med lite godis och yatzy-spel.

En väldigt mysig vecka hade vi! :-) Har ni eller ska ni åka utomlands nånting i sommar?

3 Comments

• Maria
    14 July, 2021 at 08:41

Ser härligt ut! Vi ska åka en runda til Österrike via Tyskland nästa vecka. I Österrike är man gångbar redan efter en vaccindos så vi packar ner våra vandringskläder och ger oss iväg. Kommer ha nygjorda testresultat med oss på vägen oavsett men efter att ha läst på massor så tror jag att det ska gå bra. Hoppas att resten av er sommar blir fin!

• Isabelle
      14 July, 2021 at 09:41

Åh vad härligt med vandring! 😍 hoppas ni får en fantastisk resa och tack!

• Carina
    16 July, 2021 at 11:21

Hoppas ni hade en skön semester! Dina barn är jättefina!